Verpakkingsmateriaal is een belangrijk onderdeel van jouw branding. Het is dan ook belangrijk om goed na te denken over het verpakkingsmateriaal wat je nodig hebt en hoe je dit kunt inzetten om jouw merkbeleving te versterken. Waar je op moet letten, leggen we je in deze blog uit.
 

Doeleinden

Allereerst is het belangrijk om te bepalen waar je het verpakkingsmateriaal voor gaat gebruiken. Is het puur om een product mee te vervoeren of wordt het verpakkingsmateriaal ingezet als bescherming van je product tegen vuil of water? Een sieradenwinkel doet er bijvoorbeeld goed aan om zijn producten los te verpakken in speciale foliezakjes. Zo kunnen de sieraden elkaar niet beschadigen bij vervoer, maar ben je er ook verzekerd van dat ze tegen vuil van buitenaf beschermd zijn.

In het magazijn of in de opslag, kan het juist weer handig zijn om ziplock zakjes te gebruiken. Deze zakjes kun je gemakkelijk hergebruiken door de fijne sluiting. Zo kun je ieder verkocht product uit de ziplock zakjes halen veilig inpakken en versturen. Maar kun je de zakjes erna weer gebruiken voor nieuwe producten. Dit is een duurzame oplossing voor in je opslag.
 

De grootte

De grootte van je verpakkingsmateriaal moet afgestemd zijn op de grootte en het gewicht van de producten die je wilt verkopen. Niet iedere verpakking kan het gewicht van fruit aan. Het is daarom belangrijk om goed te onderzoeken wat je producten wegen en welke verpakking daarbij aansluit. Verpakkingsmateriaal is er per slot van rekening om je materialen te beschermen.
 

Druktechniek

Plastic zakken kunnen bedrukt worden met je logo of bedrijfsnaam. Dit is een geweldige manier om je merk extra te promoten. Let hierbij wel goed op dat jouw verpakkingsmateriaal geschikt is en dat je de juiste oplagen hebt voor de drukker bij jou in de buurt.

De meest gebruikte druktechniek is flexografische druk. Hierbij wordt een flexibele afdrukplaat gebruikt om inkt op de zak te drukken. Dit is een snelle en efficiënte methode voor het drukken van grote oplagen. Als jouw onderneming kleinere oplagen nodig heeft van bedrukt verpakkingsmateriaal, dan is dit niet de meest geschikte druktechniek voor jou.
 

Milieubewust

Steeds meer consumenten zijn bewust van de impact van plastic op het milieu. Ben jij als ondernemer ook bewust bezig met het milieu? Kies dan voor duurzaam of biologisch verpakkingsmateriaal, zoals plastic zakken die gemaakt zijn van recyclebaar plastic of biologisch afbreekbare materialen. Zo kun je via jouw verpakkingsmateriaal ook weer je merkwaarden delen. Dit versterkt je algemene branding enorm.
 

Prijs

Als laatste is de prijs een belangrijke overweging bij het bestellen van verpakkingsmateriaal.Vergelijk verschillende leveranciers en kijk naar hun prijzen en levertijden om de beste deal te vinden. Kijk hierbij ook goed naar de oplages die je nodig hebt. Als je kleine oplages nodig hebt, kan een andere leverancier toch de slimmere keuze zijn